Antal sidor: 256
Utg.datum: 2014-05-22
ISBN: 9780802122599
Läsarbetyg4 Betyg82
92
Lustfyllt

Biografier om porrstjärnors liv är knappast något nytt under solen, till och med vår egna Svenska sensation Puma Swede har lyckats knattra fram en. Om man ska vara ärlig är det inget extravagant yrke att läsa! Precis som porr i övrigt är handlingen rätt så förutsägbar och även om skådespelarna skiftar från film till film förblir ändå poängen den samma. Det blir ofta långsamma läsningar av författare vars bästa år inom porrindustrin ligger bakom dem. Allt för ofta känner man att biografierna är böcker utan själ, skrivna för att dra in lite extra pengar när filmkontrakten inte duggar lika tätt längre. Det finns dock en kvinna som gör saker på sitt egna sätt inom den amerikanska porrindustrin. En kvinna som ser sitt jobb inom porr som ett kall, snarare än bara ett jobb. Den kvinnan heter Asa Akira och hon är författarinnan av boken Insatiable: Porn – A Love Story. En fantastisk och känslosam läsning där författarinnans passion för sitt yrke och livsglädje lyser på varje sida.

Författarinnan Asa Akira

Asa Akira (29) är en amerikansk porrskådespelare som trots sin utbildning vid United Nations International School i Manhattan valde att följa sitt hjärtas kall in i porrbranschen. Hon är idag en av världens absolut populäraste porrskådisar bland både män och kvinnor världen över. Hon har medverkat i ungefär 450 olika porrfilmer och regisserat 8 egna. Hon har blivit nominerad drygt 80 gånger till olika priser inom porrfilmsbranschen och plockat hem 30 av dessa, där ibland AVNs Performer of The Year Award 2 gånger. I korthet kan man säga att det inte finns många som Asa Akira. Det som gör henne till en unik porrskådis är att hon drivs av en passion och starkt intresse för sex. Många porrskådisar skulle nog hävda att de gör likadant, men ingen annan lyckas att bevisa det så tydligt som Asa gör i sina filmer. Hon är en kvinna som till fullo omfamnar sin sexuella varelse och ger allt av sig själv i varje scen.

Asa Akrisa pratar erfarenheter med Casper Lee

Insatiable: Porn – A Love Story ger skön konstast till dagens genusdebatt

Insatiable: Porn - A Love Story

Insatiable: Porn – A Love Story

I boken Insatiable: Porn – A Love Story får vi följa Asa från hennes uppväxt i 90-talets New York där hon tidigt experimenterade med både sex och droger, fram till hennes nutida karriär inom porrbranschen och hennes relation till sina kollegor. Hon bjuder på en salig blandning mellan sexiga Haikus och utdrag från hennes egna dagbok till sexanekdoter som får även den mest hårdhudade läsaren att höja på ögonbrynen. Hon berättar om hennes tripp till en sexbutik i New Hampshire som drevs av en mor och son. Asa skildrar också sin egna bild av kvinnlig sexualitet utan att ha en tanke på huruvida hennes meningar är politiskt korrekta eller ej, något som är fantastiskt uppfriskande och behövligt i ett samhälle där radikala röster skriker allt högre om total gråfärgad könsneutralitet i livets alla hörn. Asa tar ingen politisk ståndpunkt i sin biografi, utan fokuserar helhjärtat på att skriva så ärligt som möjligt om sina lustar och sexuella tankar. Hennes budskap är väldigt starkt; att varje människa bör omfamna sina lustar och turn ons utan att skämmas ett ögonblick. Livet är för kort för att onanera tyst, som hon så lämpligt uttrycker det i sin bok.

Till skillnad från andra biografier i samma kategori är Insatiable: Porn – A Love Story inte ett ett försök att krysta de sista kronorna ur en havererande porrkarriär. Om du ska läsa en enda bok om den amerikanska porrbranschen – läs denna! Asa Akiras bästa år inom porrindustrin ligger absolut inte bakom henne. Insatiable: Porn – A Love Story är absolut något nytt under solen.

Om du själv har läst boken och vill ge den ett betyg kan du dra och klicka den lila mätaren i betygsrutan, vi vill gärna veta vad du tycker.