Till vår kära lustfylltredaktion får vi mängder av läsarfrågor, vilket vi tycker är oerhört roligt! Många av frågorna handlar om Facebook och Instagram. Därför har jag tänkt att slå två flugor i samma smäll genom att göra en liten artikel om hur just Facebook påverkar sättet vi raggar på. Det kan hända att det blir fler artiklar om Twitter, Facebook och Instagram om just du som läser detta vill det. Hör gärna av dig med önskemål om vad du vill läsa hos oss!

Hur raggar vi på Facebook?

Oavsett om vi gillar det eller inte spelar Facebook en central roll i våra sociala liv. Totalt använder 66 procent av Sveriges internetanvändare Facebook och vi tillbringar i genomsnitt 3,2 timmar per vecka där. I de yngre åldergrupperna är siffran betydligt högre. Tonåringar tillbringar i snitt 7,6 timmar per vecka på Facebook. Bland 20-25 åringarna är siffran 6,6 timmar [1]. Eftersom det är genom vårt sociala liv som vi skapar nya romantiska förhållanden påverkar även Facebook hur vi flörtar och raggar, speciellt bland yngre människor. Detta bevisas bland annat genom en ny studie som publicerats i The Journal of Social and Personal Relationships [2]. I studien har forskare gjort djupgående intervjuer med 55 universitetsstudenter för att kartlägga deras tankar om vilken roll Facebook spelar när vi skapar och vårdar förhållanden. Den här studien kommer vara grunden för min artikel.

Vi raggar olika på Facebook och i verkligheten

Generellt ansåg inte studenterna att Facebook är en typ av dejtingsida och vanligtvis använder de inte Facebook som ett verktyg för att hitta potentiella kärlekspartners. Facebook är dock ett verktyg för att skapa starkare band med potentiella partners som man först träffat i verkligheten. Studenterna ansåg alltså att man spanar in en person på Facebook som man träffat och tycker är intressant i verkligheten, detta för att se om man har några gemensamma intressen eller vänner. På så vis har Facebook ersatt långa undersökande telefonsamtal som annars kan vara vanliga i raggandets tidiga skede. En student uttryckte att; förr frågade man om man kunde få någons nummer, men nu skickar man en vänförfrågan istället. Blir man accepterad som vän på Facebook vet man också att det finns något att bygga vidare på. Kanske frågar man efter personens mobilnr via Facebook, sedan smsar man till varandra istället.

Att använda Facebook som ett verktyg för att kommunicera med varandra i början av ett förhållande är mer avslappnat och mindre direkt än ett telefonsamtal, som kan orsaka en hel del nervositet och prestationsångest för vissa människor. På Facebook kan man sakta men säkert visa intresse för en person på olika vis (som att lika personens bilder eller kommentera på personens statusuppdateringar), vilket ofta känns tryggare än att hoppa i den djupa ändan med en gång genom ett telefonsamtal. Faktum är att många studenter i studien ansåg att det skulle tolkas som att man är lite ”för på” om ringer en person istället för att skriva till denne via Facebook i början av ett förhållande. Eftersom Facebook erbjuder just ett tryggt och indirekt sätt att visa intresse på krymper också rädslan för att bli avvisad. Precis som det finns många olika sätt att visa sitt intresse för någon på Facebook finns det också flera olika sätt att visa sitt ointresse, några av de sätten är mer försiktiga och ”snälla” än att kallt avvisa någon direkt i verkligheten. Det gör med andra ord inte lika ont om personen man raggar på via Facebook ignorerar en, jämfört med om personen kommit fram till en i verkligheten och förklarat att han / hon inte är intresserad.

  Att ragga på gymmet kan vara mer effektivt än du tror

Vi raggar försiktigare på Facebook

Facebook gör också att vi raggar på varandra något långsammare än tidigare. Asynkron kommunikation kallas det sätt vi kommunicerar med varandra via Facebook och det betyder i korthet att vi inte är beroende av att den andra personen finns tillgänglig när vi skriver våra meddelanden. Kommunikationen sker väldigt sällan i realtid. Tack vare detta tar vi chansen att finslipa våra svar och frågor innan vi trycker send, kanske för att framstå som lite mer intressanta än vad vi faktiskt är. Om man återigen jämför med ett telefonsamtal där vi på rak arm måste komma på fyndiga saker att säga i en flödande dialog ger Facebook oss en chans att tänka efter ett tag och sedan skriva något fyndigt när det passar oss. Detta kallas för impression management på engelska och betyder helt enkelt att vi försöker styra vilka intryck en person får av oss.

Raggning via Facebook

Detta har varit första delen i min artikelserie om hur vi skapar och när förhållanden via Facebook. Vill du läsa nästa del bör du hålla utkik här på Lustfyllt.se! Klicka på den stora på Gilla-knappen nedan du också och följ gärna Lustfyllt via Facebook eller Twitter!

Källor
[1] Per-Ola Mjömark (2014) .SE:s egen primärdatainsamling som undersöker svenskarnas användning av internet och visar hur informations- och kommunikationsteknik används och påverkar enskilda individer, familjer och samhället. http://www.internetstatistik.se/artiklar/facebook-fyller-tio-ar/

[2] Fox, J., Warber, K. M., & Makstaller, D. C. (in press). The role of Facebook in romantic relationship development: An exploration of Knapp’s relational stage model.Journal of Social and Personal Relationships.